HALOO HALOO

ASSALAMMUALAIKKUM. SELAMAT DATANG KE BLOG MISS CHIPSMORE. SEMOGA CERIA SELALU ;)
HOME SHELTER P.NENAS MANIS MANIS BERANAK(1) MANIS BERANAK(2) PUTIH DAN TOM KEPERGIAN 1 KEPERGIAN 2 JOHNNY KEMATIAN MANJA SANDY KIKI DOKTOR HAIWAN??? HERO & PH KLINIK HAIWAN JOHOR

Friday, 10 May 2013

PENGALAMANKU MERAWAT KUCING

assalammualaikkum semua

hari ni aku nak share sedikit tentang pengalaman aku merawat kucing yang luka. aku gunakan ubat kat bawah ni untuk merawat mereka . ubat ni dah banyak sembuhkan luka luka kucing. yang paling nampak sekali kesan ubat ni , ubat ni pernah sembuhkan seekor kucing yangaku beri nama Merah , kakinya berlubang di bahagian paha . luka tu memang dalam . aku sapu ubat ni 2 , 3 kali saja. lepastu , bila aku jumpa kucing tu lagi, kaki dia dah sembuh dah.


lepas kaki merah tu dah sembuh, tiba tiba pulak hidung si merah ni berlubang. dah bernanah pun. ya allah, memang dah teruk sangat lah keadaan hidung dia waktu tu. lepas tu, aku bawak si merah ni balik, dan aku sapukan ubat Dermanol ni. lepas aku sapu , si merah tak datang datang ke rumah aku. waktu tu, aku risau jugak sebab , aku nak pergi ke KL sebab ada hal. jadi sepanjang aku kat KL aku tak dapat lah nak sapu ubat kat dia. sedang aku sibuk kemas barang barang , tiba tiba si merah ni pun datang kat rumah aku. jadi, inilah peluang aku untuk sapu ubat kat dia.
4 hari lepas tu. aku pun balik ke johor. sampai je kat rumah. si merah dah ada kat depan. aku tengok hidung dia, alhamdulillah dah baik sepenuhnya. tinggal kesan je.



ubat ni jugak pernah sembuhkan kucing aku yang bernama anies. yang kat atas tu anies lah , anies ni mengalami luka yang teruk kat perut dia. ya yang aku sedih , semua orang cakap yang anies ni tak panjang hayatnya. tetapi dengan kuasa Tuhan, selepas beberapa kali aku pakai ubat ni, si anies ni pun sembuh dan kembali ceria.yang terbaru sekarang ni, ada seekor anak kucing yang datang dekat rumah aku dan dekat telinga dia penuh dengan kurap. jadi aku ambil inisiatif untuk gunakan ubat Dermanol ni. alhamdulillah , kurap pada anak kucing ini dah semakin baik. sekarang tinggal bulu saja yang nak tumbuh semula.

itulah serba sedikit pengalaman aku merawat kucing kucing yang luka. doakan selepas aku habis spm, aku dapat sambung belajar dalam bidang veterinar. aku nak rawat dan bantu semua haiwan haiwan yang luka. hati aku rasa gembira dan senang bila aku berjaya merawat haiwan haiwan yang luka.

p/s: disebabkak ramai yang bertanya kat mana jihah beli ubat ni. jihah jawab ye. jihah bei ubat ni dekat kedai kucing yang jual barang barang haiwan. camne nak cakap ye. cuba cari di petshop ye. hehehe
JANGAN LUPA TINGGALKAN JEJAK DAN FOLLOW

43 comments:

Anonymous said...

beli kat mana?nak jugakla nak sapu kat kurap hitam.:)

NUR HAZWANI ABD MAJID said...

cik ungu singgah sini sambil follow..peminat kucing ye..same with my sister :D

siti najihah pawira said...

@Anonymous saya beli kat kedai haiwan. ubat ni sangat berkesan untuk kurap.

D i n said...

kucing din skrg ni lemah smacam je risau tgok slalu aktif je main ngn org :/

siti najihah pawira said...

@D i n mungkin kucing awak ada masalah kesihatan. kalau awak mampu, cuba bawak dia ke klinik haiwan/veterinar kerajaan

Anonymous said...

Please let me know if you're looking for a article author for your blog. You have some really great articles and I think I would be a good asset. If you ever want to take some of the load off, I'd really like to write some content for your blog in exchange for a link back to mine.
Please send me an email if interested. Many thanks!

Here is my blog: golden retriever temperament

Mia Liana said...

pandainya rawat sendiri...

p/s: salam kenal ya..

Anonymous said...

I love your blog.. very nice colors & theme. Did you create this website
yourself or did you hire someone to do it for you? Plz respond as I'm looking to create my own blog and would like to know where u got this from. kudos

Here is my page - golden-retriever-guide.com

Yong Atira said...

Sy sangat gile kan kucing !! haha chomel kucing2 awak , pandai awak merawat depa . btw sy masih baru disini , kalo sudi follow la blog sy yang tak seberape nieh .

http://yongatira.blogspot.com/

kinghana said...

jd la doktor haiwan :) jemput singgah http://sayakinghana.blogspot.com yaa ;D

anys said...

boleh jadik dr veterinar la lepas ni.

Jom Join!=)
http://myartcrafting.blogspot.com/2013/05/may-giveaway.html

NJihe.am said...

Salam singgah. Pernah terfikir gak nak bela kucing, tapi kalau ada rumah sendiri nanti lebih mudah. studioous.blogspot.com

Perttzyana Alpah said...

Oh nak beli la jugak.kucing saya yang satu skang dah panai gaduh luka2

Leods said...

sy x brapa nak minat kucing huhu....

vtw, dtg sini jemput awk

http://walkstatic.blogspot.com/2013/04/special-giveaway-from-sabah.html

Miera said...

hye... akak pon peminat kucing. comel!

ubat tu beli mane ye? kalau kat petshop selalunye ada jual x?
boleh guna untuk kucing2 akak ni..

anyway, done follow u. follow back k
http://mastrixia.blogspot.com/

Nyamuk Terbang said...

akk tkut dgn kucing :)

Sharmila Dzaher said...

awak pminat kucing ?? sama lah kita... sy pnyang tgok kucg yg comel rse cm nk cubit2 je... hehe tp x boleh,,, jmputlah follow blog sye pulak
http://sharmiladzaher20.blogspot.com/

Kucing Hitam said...

WASALAM HEHE BAGUS LA BAIK ORG YER SUKA BINATANG
http://long-cham.blogspot.com/

✿AINAA ROSEBERRY✿ said...

ya Allah kesiannya... bagus betul sis ni.. ni baru dinamakan pecinta kucing... memang murah rezeki sis, yela ingat kucing2 yg sis selamatkan tu tak berdoa???? subhanaAllah..

apapun, geram tengok kucing dalam gambar kt sidebar sis tu.. gemoknyaaaaaaaaaaa I love Cat

Maryati said...

Adik comel yang baik hati.

CikMa kagum dengan sikap ihsan adik terhadap Merah. Allah sayang sesiapa yang berbuat ihsan sesama makhluk. Teruskan ya!

CikMa doakan supaya adik dapat mencapai cita-cita sebagai doktor haiwan suatu hari nanti.

Dah follow sini :)
Jemput singgah blog CikMa yer
www.maryati2you.blogspot.com

sodah binti jemah (bukan nama sebenar) said...

mana nak dapat ubat tu? kucing kita selalu gaduh luka-luka

Lea Solehah said...

done follow doktor veterinar! hehe

kent chan said...

wahhh..bleh try ubatt nihhh kt meow sy klau sakitt :D

Syiqin Yunos said...

Price plzzz..kucing sy luka kt pipi dh 3 minggu x baik2..sapu mnyk gamat pon x elok2 jgk..

Syiqin Yunos said...

Price plzzz..kucing sy luka kt pipi dh 3 minggu x baik2..sapu mnyk gamat pon x elok2 jgk..

siti najihah pawira said...

@Syiqin Yunos akak syiqin . harga dia bawah rm 30.

Anonymous said...

Kalau kucing tu suka cakar luka dia and jilat bahaya tak?sebab kucing saya luka kat belakang dah teruk sangat.

siti najihah pawira said...

Takut dkat luka tu ada jangkitan . Kalau berkemampuan, bwa dia ke vet ye. Ubat yang sy pakai kat ats tu pun bgus untuk rawat luka.

Anonymous said...

Dah beli ubat spray utk luka dr kedai haiwan. Nampak okay sebab dia dah xcakar2. Tido pun senang balik. Kalau tak dia tak boleh tido garu smpai berdarah2. Luka sekarang pun makin elok sikit dari sebelum.alhamdulillah.

siti najihah pawira said...

Alhamdulillah. Moga meow awak cepat sembuh ye. :)

Anonymous said...

Tq :) tp dia suka cakar and berdarah balik. Tu yang susah.. Letak ubat tu dah elok.hmm

siti najihah pawira said...

Teruskan letak ubat tau. Insha allah meow awak akan ok.

Anonymous said...

Tq kak for ur wish.. :)

siti najihah pawira said...

Kalau ada pape ,jangan segan tanya taw. Manalah tahu kalau akak boleh bantu. :)

zulfah said...

tq 4 info..

Anonymous said...

Kucing sya luka teruk la , kna gigit anjing gla la tdi , kasian dia besar luka dpan blakang paha dia blakang perut dia , di mana kta beli ubat nya from tawau sabah tq

Zara said...

xpe ke kalau kucing tu jilat, kalau letak krim ubat tu..kucing2 saya 14ekor semua kena kurap..ssh gak kalau nak kolar kan semua ank bulus.

Anonymous said...

Hi..saya mahu tanya macam mana nak sapu ubat pada kaki kucing yang berlubang besar dan teruk?

Anonymous said...

Admin brape ye hrge ubat 2,... kucing sye luke d bhgian blakang telinga,.. sngat dalam sye tkut makin mlarat plak nnty....

Aniq Anwari said...

Kalau die jilat ubat tu cam mana x de kesan sampingan ke kalau die jilat ubat tu???

Unknown said...

klu kucing tu jilat tmpt sapu ubt tu xpe ke..beracun x

mama Jue said...

klu kucing tu jilat tmpt sapu ubt tu xpe ke..beracun x

mama Jue said...

klu kucing tu jilat tmpt sapu ubt tu xpe ke..beracun x

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...